Anabolismus vs. katabolismus

  V době tréninku jsou svalová vlákna maximálně namáhaná. Pro svoji aktivitu potřebují energii, kterou čerpají ze zdrojů, které jsou právě dostupné (sacharidy, tuky). Jak jsou všechny zásoby vyčerpané, tělo si produkuje energii ze svalových bílkovin, čehož následkem je úbytek a ztráta aktivní svalové hmoty – tento proces nazýváme „katabolismus“.

Dodáním dostatečného množství sacharidů a vhodných bílkovin nejen po tréninku, ale i v průběhu celého dne se zrychlí regenerace svalové tkáně, zvětší se objem svalové buňky a urychlí se její růst – tento proces nazýváme „anabolismus“.

V případě, že je bílkovin nedostatek, nastává vzpomínaný katabolický proces, vznikají poruchy imunity, zpomalení regenerace a obnova tkaniva. Jak je však bílkovin nadbytek, což hrozí především v případě její zvýšené konzumace ze živočišných zdrojů, které jsou svým složením bílkovin nenahraditelným rostlinným zdrojem, může dojít ke zvýšenému riziku přetížení jater a ledvin.

Může též nastat stav chronické únavy z poklesu výkonnosti. Proto je vhodné bílkoviny přijímat v malých dávkách rozložených v průběhu celého dne. Především v ranních a dopoledních hodinách a více ve večerních hodinách, kdy je trávení výkonnější.

Pravidelná sportovní aktivita zlepšuje schopnost organismu využívat z potravy přijaté bílkoviny, což však neznamená, že jich musí být mimořádně více.Vhodné je kombinovat živočišné zdroje s rostlinnými, se speciálními doplňky výživy a to v závislosti na čase a denním režimu.

 

Záznamy nebyly nalezeny...