Cviky na záda

Mrtvý tah

Mrtvý tah patří mezi cviky, které mají pro rozvoj zádového svalstva největší přínos. Je však nezbytné dodržovat správnou techniku cvičení, protože jinak Vám mrtvý tah místo svalového růstu přinese pouze bolesti zad, případně jejich trvalé poškození. O mrtvém tahu, který je jednou z disciplín silového trojboje, je tudíž potřeba přemýšlet a jeho techniku postupně pilovat. Zvedání velké váhy bez správného provedení způsobí víc škody než užitku.

Celý článek

Foto: Redakce Fitplus
 

Veslování s kladkou vsedě

Správné provedení cviku

Pomocí veslování na stroji vsedě posilujeme široký sval zádový (musculus latissimus dorsi) a dolních fixátory lopatek. Správná technika spočívá v tom, že lopatky jsou staženy dolů, lokty jsou drženy u pasu, jejich ohyb je jen pasivní a držadlo směřuje pod úroveň pasu.

Ramena se nezvedají a v závěrečné části se provádí mírné vysunutí hrudní kosti dopředu. Během cvičení zůstává trup spíše ve svislé poloze. Je třeba se vyvarovat hlubokých záklonů, neboť v jejich případě práci přebírají jiné svalové skupiny. A pozor na dýchání, i při vysoké zátěži by se mělo s přítahem kladky jednoznačně vydechovat.

 
 

Přítahy s T-držákem

Pokud je potřeba posílit horní a střední část zádových svalů, je možné využít stroje s T-držákem, na který se ukládají kotouče závaží.

Správné provedení cviku

Kromě horních a dolních vláken širokého svalu zádového působí tyto přítahy i na rombické svaly a prostřední trapézy. Cvičící se položí o lavici stroje a chodidla jsou opřena o výstupek. Kolena jsou pokrčená. Paže uchopí držadlo nadhmatem. Kvůli bezpečnosti je vhodné, aby při úchopu palce ruky směřovaly proti prstům. Pohyb začíná přitažením držadla k sobě, dokud lokty minou úroveň zad. V této poloze je možné pro větší účinnost krátce setrvat. Zpáteční pohyb je pomalý. Při zvedání zátěže směrem nahoru se vydechuje a v brzdící fázi vydechuje.

 

 

Záznamy nebyly nalezeny...